Millaisia asioita sinulle tulee mieleen, kun ajattelet lasten joogan tavoitteita? Ajatteletko notkeutta, liikkuvuutta, ketteryyttä? Tasapainon ja motoristen taitojen kehittymistä? Nämäkin ovat lasten joogan tutkittuja hyötyjä, mutta on vielä niitäkin tärkeämpiä tavoitteita. Joogalla on sekä lapsille että aikuisille monia tieteellisesti tutkittuja hyötyjä. Lasten joogalla on kuitenkin tavoitteita, jotka ovat vielä tärkeämpiä ja jotka tuovat mukanaan ja mahdollistavat näitä joogan moninaisia hyötyjä. Tässä postauksessa kerron lasten joogan tavoitteista. Vai voiko joogaan liittyen oikeastaan puhua tavoitteista? Tavoite on tosiaan joogan yhteydessä ihan hassu sana. Sanana tavoite sisältää monille meistä jonkin halutun lopputuloksen, usein mitattavan sellaisen. Ja lasten joogassa haluamme nimenomaan tarjota lapsille tilaa ja aikaa olla ilman suorituspaineita tai tavoitteita. Joogan yhteydessä voimme kuitenkin tarkastella tavoitteita keveämmin: ajatella niiden toteutuvan sivutuotteena, kun teemme joogaharjoitusta. Se, että ylipäätään joogaamme yhdessä, riittää vallan hyvin. Lasten joogan tavoitteiden voi myös ajatella olevan jotain sellaista, johon meidän lasten kanssa joogaavina aikuisina tulee pyrkiä. Jotain myönteistä, jonka me aikuiset läsnäolollamme tilanteeseen luomme. Siitä, että ylipäätään asetumme tekemään joogaharjoitusta, versoo myönteisiä asioita ja uusia taitoja. Millaisia tavoitteita lasten joogalla siis voisi olla? 1. Lapset tekevät joogaliikkeet aina oikeinMoni mieltää joogan nimenomaan fyysisten liikkeiden eli asanoiden tekemiseksi. Siispä ensimmäisiä pohdituttavia asioita on usein se, miten asanat lasten joogatunnilla tehdään. Lasten joogassa jokainen lapsi osaa joogata omista lähtökohdistaan. Asanat näyttävät eri lasten tekeminä erilaisilta. Mutta entä asentojen korjaaminen, eikö se ole kuitenkin tarpeen? Eikö ole tärkeää, että lapset tekevät asanat oikein heti alusta? Lasten joogatunnilla liikkeet tehdään osana leikkiä tai tarinaa, osana tarinan tapahtumia ja hahmoja. Lapsia ohjataan asanoihin esimerkiksi mielikuvien kautta: Kokeile voitko pyöristää selkääsi niin kuin kissa. Voitko heiluttaa häntääsi kuin koira? Jokainen lapsi osaa tehdä tämän omalla, mainiolla tavallaan. Aikuisten joogassa tietyt kehon linjaukset ovat toki tärkeitä turvallisen harjoituksen kannalta. Mutta myös kehon sisäisellä kokemuksella on arvonsa. Ja lasten joogassa lapset tekevät asanat aina oikein. 2. Lasten joogasta ammennetaan onnistumisen kokemuksiaLasten kanssa joogatessa tavoitteena on luoda mahdollisimman salliva ja hyväksyvä ilmapiiri. Lasten joogatunnilla ensiarvoisen tärkeää on, että joogahetken jälkeen jokainen lapsi on saanut kokea olevansa onnistunut ja osanneensa joogata. Etukäteen lapset saattavat esimerkiksi koululuokassa huolehtia siitä, etteivät he osaa joogata. Joogahetken jälkeen nämä ajatukset ovat toivottavasti kaikonneet. Jokainen on onnistunut olemalla oma itsensä. Tällaisessa tilanteessa ohjaaja on onnistunut luomaan hyväksyvän ja sallivan ilmapiirin, jossa onnistuminen on mahdollista. Siitä ei tarvitse olla huolissaan, etteivätkö lapset kohtaisi riittävästi opettavaisia vastoinkäymisiä. Lasten elämässä on yllin kyllin tilanteita, joissa saa harjoittaa epäonnistumisen sietämistä. Sitä että joku toinen on parempi. Että häviää pelin tai kilpailun. Että ei ole riittävän hyvä, eikä onnistu täyttämään ulkopuolelta tulevia muiden odotuksia. Voisiko joogahetki olla vapaa näistä paineista? Voisiko joogahetken aikana opetella aivan muita taitoja? Sen kuuntelemista, miltä itsestä tuntuu, mitä oma keho kaipaa, mitä minä tarvitsen juuri nyt. Kyllä, jokin asana voi tuntua työläältä. Yhtenä päivänä mikään ei huvita eikä joogakaan innosta. Toisena päivänä väsyttää hirveästi. Kolmantena olo on niin hepuli, että rauhoittuminen on miltei mahdotonta. Neljäntenä puolestaan olo on rauhallinen ja keskittynyt. Tämäkin kaikki saa joogassa olla: Aina ei tarvitse olla pirteä. Joka hetkessä ei ole pakko pärjätä, suoriutua, pinnistellä ja ponnistella. Saa olla kiukkuinen tai surullinen. Saa olla huvittamatta. On lupa olla innostumatta tänään ja tulla mukaan taas seuraavalla kerralla. Ja on myös lupa innostua, keskittyä ja iloita liikkumisesta. Riippumatta päivästä lasten joogassa saa kokea riittävänsä omana itsenään, onnistuvansa ihan vain minuna olemisessa. Sellaisena kuin tänään ja tässä hetkessä olen. Lasten joogassa jokainen saa kokea olevansa onnistunut. 3. Oma oivallus on ulkoista kehua tärkeämpiToisinaan kaikki sujuu lasten joogahetkessä kuin tanssi. Jos lapset joogaavat oikein taitavasti, eikö heille silloin pitäisi antaa siitä kehuja? Eikö ole tärkeää antaa palautetta ja kehua hienosti joogaamisesta? Mutta mitä sisältää viesti, jos sanon, että kylläpä sinä joogaat taitavasti? Onko siis jokin tapa, jolla joogaisit vähemmän taitavasti? ”Onpa hieno puu” – onko siis olemassa myös jokin vähemmän hieno, ehkä jopa huono puu? Ja entä jos kehun lasta siitä, että hän rauhoittuu loppurentoutukseen hienosti – onko tavoitteenani, että lapsi rentoutuu ja rauhoittuu siksi, että minä haluan hänen niin tekevän? Voisiko kannustavaa palautetta antaa muulla tavoin? Kertomalla, miten mukavalta minusta tuntuu, kun saan joogata juuri sinun kanssasi tänään? Voisinko antaa lapselle mahdollisuuden huomata, miltä rauhoittuminen hänestä itsestään tuntuu? Voisinko antaa lapselle tilaa huomata, miltä hänen kehossaan tuntuu tehdä erilaisia joogaliikkeitä? Kasvaessaan lapsi oppii vähitellen itse huomaamaan, mitä hän tarvitsee, olipa se sitten rauhoittumista tai reipasta liikettä ylimääräisen energian purkamiseksi. Kun joogatunneillani käyvät lapset kertovat siitä, minkä he kokevat kivaksi joogassa, vastaa miltei jokainen, että on ihanaa rauhoittua ja rentoutua. Että on ihanaa saada vain olla. Että koulupäivän jälkeen huomaa, miten väsynyt on ja miten tarvitsee lepoa. Nämä ovat arvokkaita havaintoja. Korvaamattomia taitoja elämässä. Moni aikuinenkin harjoittelee tunnistamaan sitä, milloin on tarve levolle. Ja vaikka tunnistaisikin levon tarpeen, moni miettii millä tavoin omaa kehoa ja mieltä voi huoltaa. Toisinaan on harjoiteltava uusia keinoja. Juuri näitä taitoja harjoitellaan lasten joogassa. Parhaimmillaan nämä taidot kantavat lapsuudesta nuoruuteen ja varhaiseen aikuisuuteen ja jäävät osaksi elämää. Lapsen oma oivallus on aikuisen antamaa kehua tärkeämpi. 4. Myötäiloitsemisessa on valtavasti voimaaMyönteisen, kannustavan ja innostavan ilmapiirin voi luoda ilman, että suoritusta tarvitsee arvottaa tai kehua ulkoapäin. Suorituksesta kehumista tärkeämpää on asettua iloitsemaan lapsen kanssa siitä, mitä hän itse huomaa. Miltä hänestä tuntuu ja mitä hän oivaltaa. Mistä hän pitää ja saa itselleen iloa. Voisinko siis ennemmin asettua iloitsemaan lapsen kanssa siitä, että rauhoittumisesta tuli hyvä olo? Että lapsi huomasi sen, miten rauhoittuminen auttoi keskittymään koulutyöhön, läksyihin tai vaatteiden pukemiseen? Lasten jooga voikin parhaimmillaan tarjota meille aikuisille uuden tavan katsoa lähipiirimme lapsia: Lapsi riittää sellaisena kuin hän on. Lapsen ei tarvitse muuttua miksikään muuksi kelvatakseen. Lasta ei jatkuvasti tarvitse olla ohjaamassa johonkin. Lapselta ei tarvitse koko ajan odottaa jotain, minkä me aikuiset olemme määritelleet toivotuksi ja halutuksi lopputulokseksi. Hyviä lopputuloksia, arvokkaita hetkiä ja mainioita oivalluksia voi olla monenlaisia. Siinä, että asettuu yhdessä lapsen kanssa iloitsemaan yhteisestä joogahetkestä, siinä on valtavasti voimaa. 5. Ja lopulta lasten joogan tavoitteena on olla ilman tavoitteitaJos lasten joogan tavoite pitäisi tiivistää yhteen, olisi se tämä: saada olla ilman tavoitteita. Tämä joogahetki on mainio sellaisena kuin se on.
Päivitetty 20.2.2023
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|
LATAA ILMAINEN LASTEN JA NUORTEN JOOGAN MINIOPAS Oppaasta löydät lasten ja nuorten joogan keskeiset periaatteet, tietoa pitkittyneen stressin vaikutuksista sekä valmiin joogasarjan. Mukana on myös rauhoittumista tukeva hengityksen havainnointiharjoitus.
|