PERHEJOOGA
  • Etusivu
  • Perhejoogakortit
  • Vapaapaikka
  • Koulutukset
    • Lasten ja nuorten joogan peruskoulutus
    • Lasten ja nuorten joogan jatkokoulutus
    • Lasten ja nuorten joogaopettajakoulutus 2026
    • Traumasovelletun joogan peruskoulutus (TAY-70) 2026
  • Blogi
  • Meistä
    • Anne Slåen
    • Valmistuneet lasten ja nuorten joogaopettajat
    • Perhejooga mediassa
  • Ota yhteyttä
  • Etusivu
  • Perhejoogakortit
  • Vapaapaikka
  • Koulutukset
    • Lasten ja nuorten joogan peruskoulutus
    • Lasten ja nuorten joogan jatkokoulutus
    • Lasten ja nuorten joogaopettajakoulutus 2026
    • Traumasovelletun joogan peruskoulutus (TAY-70) 2026
  • Blogi
  • Meistä
    • Anne Slåen
    • Valmistuneet lasten ja nuorten joogaopettajat
    • Perhejooga mediassa
  • Ota yhteyttä
Search by typing & pressing enter

YOUR CART

8/4/2025

Neuromoninaisuus lasten ja nuorten joogassa

Picture
Saavutettava, turvallinen ja erilaiset neurotyypit huomioiva jooga tukee lasten ja nuorten psyykkistä, fyysistä ja emotionaalista hyvinvointia. Perhejoogan lasten ja nuorten joogan keskiössä on kunnioitus sitä kohtaan, että meidän jokaisen upeat aivot ovat erilaiset ja yksilölliset. Luomme edellytyksiä sille, että jokaisella osallistujalla on tilaa olla mukana omana itsenään.
Lasten ja nuorten joogaa pyrimme ohjaamaan neuromoninaisuutta vahvistavalla tavalla. Kunnioitamme sitä, että meidän jokaisen upeat aivot ovat yksilölliset. Luomme edellytyksiä sille, että jokaisella osallistujalla on tilaa olla mukana omana itsenään.
"Jos olet tavannut yhden neuroepätyypillisen, 
olet tavannut yhden neuroepätyypillisen."
Neuromoninaisuuteen liittyy valtavasti oletuksia. Moni neuroepätyypillinen lapsi tai nuori kohtaa jatkuvasti oletuksia siitä, millainen hän on tai millainen hänen pitäisi olla.

Ohjatessamme joogaa ja kehollisia harjoituksia lapsille ja nuorille, meillä tulisi olla erityisen herkkiä ja nöyriä sen sen edessä, että jokainen osallistuja on oman itsensä ja kehomielensä paras asiantuntija.


Jokaisella meistä on yksilöllinen "käyttöjärjestelmä" eli neurotyyppi - yksilölliset, upeat aivot ja yksilöllinen, elämämme muovaama autonominen hermosto.

Minun tehtäväni joogan ohjaajana ei ole tietää osallistujan puolesta, miten hän tulisi kokea jokin harjoitus tai millaisia vaikutuksia harjoituksella tulisi olla.

Kun olet tavannut yhden neuroepätyypillisen lapsen tai nuoren, olet tosiaan tavannut vasta yhden, etkä voi yleistää tämän kokemuksen perusteella.

Lasten ja nuorten joogaa ohjaavan aikuisen ei tarvitse tietää osallistujien mahdollisia diagnooseja, eikä tällainen tieto joogaa ohjaavalle kuulukaan.

Joogaa ohjaavan aikuisen ei luonnollisesti myöskään ole tarkoitus pyrkiä selvittämään tai arvaamaan tietynlaisten piirteiden perusteella osallistujien mahdollista neuroepätyypillisyyttä.

Perhejoogan lasten ja nuorten joogassa lähestymme neuromoninaisuutta osallistujan kokemusta arvostaen. Emme tarkastele neuroepätyypillisyyttä häiriökeskeisesti.

Neuromoninaisuuden sanastoa

neurodiversiteetti; neuromoninaisuus (neurodiversity) = aivojen ja kehomielten moninaisuus  

neuroepätyypillinen (neurodivergent) = henkilö, jonka neurokognitiivinen toiminta poikkeaa vallalla olevasta neuronormatiivisuudesta

neuroepätyypillisyys (neurodivergence) = kehomielet, jotka toimivat neuronormatiivisesta ihanteesta poikkeavilla tavoilla 

neurovähemmistö (neurominority) = ryhmä, joka jakaa saman neuroepätyypillisyyden (esim. autismi, lukivaikeus)

neuronormatiivisuus (neuronormativity) = standardoidut, valkoisen kulttuurin odotukset neurokognitiiviselle toiminnalle
​
Lähde: Aucademy.co.uk

Suuntaviivoja joogan OHJAAMIseEN 

  • Tiedä, mitä ohjaat, miten ohjaat ja kenelle ohjaat. Vaikka jokaisella osallistujalla on omat, yksilöllisesti toimivat aivot ja sitä myöten yksilölliset tarpeet, on joogaa ohjaavan hyvä pyrkiä ymmärtämään, millaiset harjoitukset voivat mahdollisesti tukea erilaisia neurotyyppejä.

    ​Samalla on oltava tarkkana siinä, ettei tiedetä osallistujan puolesta tai luvata joogalla olevan tiettyjä vaikutuksia.


  • Hermostotietoisuus on keskeinen osa neuromoninaisuutta vahvistavaa joogan ohjaamista. Syvällinen ymmärrys autonomisen hermostomme toiminnasta auttaa tukemaan osallistujaa ja toimimaan tavoilla, jotka vähentävät riskiä, että ohjaaja aiheuttaa lisää stressiä osallistujalle.

  • Traumatietoisuus on osa neuromoninaisuutta vahvistavaa joogan ohjaamista. Yhteiskuntamme on suunniteltu neurotyypillisestä näkökulmasta, joten moni neuroepätyypillinen elää myös trauman kanssa.

    Tunnista ja pyri purkamaan valta-asetelmaa joogaa ohjaavan ja joogaharjoitukseen osallistuvan välillä.

    Kutsuthan kuitenkin omaa ohjaustasi traumainformoiduksi vain, jos olet saanut koulutuksen nimenomaisesti traumainformoidun, traumasovelletun tai traumasensitiivisen joogan ohjaamiseen ja ohjauksesi noudattaa traumainformoidun joogan periaatteita.

  • Kysy, kuuntele ja kuule. Usein oletamme asioita sen perusteella, mitä olemme jostain lukeneet tai oppineet. Aidon moninaisuuden, tasa-arvon ja inkluusion rakentaminen on prosessi, joka alkaa niiden henkilöiden kuuntelemisella, joita asia koskee.

    Jokainen neuroepätyypillinen joogan osallistuja on yksilö ja oman itsensä paras asiantuntija. Joogaa ohjaava ei koskaan voi tietää osallistujaa paremmin, mikä osallistujalle on oikein tai sopivaa.

    Jos osallistuja ei halua, hän ei tarvitse selittää tai kertoa ohjaajalle, miksi jokin asia ei ole hänelle sopivaa tai tuntuu hankalalta.


  • Arvosta ja kunnioita osallistujan kokemusta. Osallistuja on oikeassa omassa kokemuksessaan ja valinnoissaan joogaharjoitusta tehdessään tai siitä kertoessaan. Ohjaajan tehtävä on tukea osallistujaa tämän valinnoissa.

Tilaa olla mukana omana itsenään

Perhejoogan lasten ja nuorten joogassa pyrimme johdonmukaisesti toimimaan tavoilla, jotka luovat tilaa sille, että jokainen osallistuja saa olla mukana omana itsenään. Tie voi olla pitkä, sillä neuroepätyypillinen lapsi tai nuori on saattanut saada toistuvaa viestiä ympäristöltään siitä, että hän tulisi olla toisenlainen. 

Kehollisia harjoituksia ohjaavan aikuisen on hyvä pyrkiä jatkuvasti tarkastelemaan sitä, onko omassa ohjauksessa ja lähestymistavassa piiloisia tavoitteita muovata osallistujien käyttäytymistä tiettyyn suuntaan.

Jotta voisimme aidosti toimia neuromoninaisuutta vahvistavalla tavalla, meidän on kunnioitettava ja arvostettava erilaisia itsesäätelyn, kommunikaation ja sosiaalisen liittymisen tapoja.


Lasten ja nuorten joogassa tavoitteenamme ei ole opettaa osallistujalle neurotyypillisestä näkökulmasta määriteltyä tapaa osallistua, kokea, kommunikoida ja tehdä joogaharjoitusta.
Näitä emme lasten ja nuorten joogassa vahvista
​
  • Neurotyypillisestä näkökulmasta määritellyt sosiaaliset säännöt
  • Katsekontaktin edellyttäminen
  • Koskettaminen ilman lupaa
  • “Sopivat” keskustelunaiheet
  • Omien tarpeiden ohittaminen ohjeita tottelemalla
Näitä vahvistamme lasten ja nuorten joogassa
​
  • Osallistujan kokemuksen validoiva viestintä
  • Kehollisten viestien havainnointi ja tunnistaminen (interoseptio)
  • Omien tarpeiden ymmärtäminen
  • Omien tarpeiden ilmaiseminen ja ein sanominen
  • Toimijuuden tunne

Opi ohjaamaan lasten ja nuorten joogaa

Perhejoogan lasten ja nuorten joogan koulutuksissa opetan saavutettavan, neuromoninaisuutta vahvistavan joogan ohjaamista. Opit soveltuvat myös aikuisten joogaa ohjaaville. Lue lisää koulutuksista täällä. 

LUE MYÖS

  • ADHD ja lasten ja nuorten jooga
  • Autismi ja lasten ja nuorten jooga

Picture

​Anne Slåen
​, lasten ja nuorten joogan opettajankouluttaja,
​Perhejoogan perustaja

​Kirjoittaja on traumasovelletun joogan opettaja (TAY-300, E-RYT200, RYT500, RCYT) ja Mindfulness-ohjaaja CFM.

​Akateemiselta koulutukseltaan Anne on oikeustieteen maisteri sekä luokanopettajaopiskelija (kasvatuspsykologia ja terveystieto).

LUETTAVAA

Baumer, N. & Frueh, J. (2021) What is neurodiversity? Harvard Health Publishing -blogiteksti. https://www.health.harvard.edu/blog/what-is-neurodiversity-202111232645​

den Houting, J. (2018) Neurodiversity: An insider’s perspective. Autism, 23(2), 271-273. https://doi.org/10.1177/1362361318820762

den Houting, J., Botha, M., Cage, E., Jones, D. R. & Kim, S. Y. (2021) Shifting stigma about autistic young people. The Lancet Child & Adolescent Health 5 (12), 839-841. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(21)00309-6

Hayashibara, E., Savickaite, S. & Simmons, D. (2023) Creativity and Neurodiversity: Towards an Inclusive Creativity Measure for Autism and ADHD. https://doi.org/10.31219/osf.io/4vqh5

Justice, L., Brems, C. & Ehlers, K. (2018) Bridging Body and Mind: Considerations for Trauma-Informed Yoga. Int J Yoga Therap. 2018 Nov;28(1):39-50. https://doi.org/10.17761/2018-00017R2

Stanford Neurodiversity Project https://med.stanford.edu/neurodiversity.html
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

     

    PERHEJOOGAN BLOGI

    Perhejoogan blogista löydät tietoa lasten, nuorten ja perheiden joogasta ja tietoisuustaidoista, traumasovelletusta joogasta sekä joogaan ja tietoisuustaitoihin liittyvästä tutkimuksesta.
    ​
    Blogia kirjoittaa Anne Slåen, lasten ja nuorten joogan opettajakouluttaja ja Perhejoogan perustaja.

    AIHEET

    All ADHD Aivot Autismi Autonominen Hermosto Hengitys Hyvinvointi Jooga Jooga Ja Tutkimus Jooga Kotona Jooga Koulussa Joogan Ohjaaminen Jooga Päiväkodissa Lasten Jooga Neuromoninaisuus Nuorten Jooga Perhejooga Traumainformoitu Jooga Traumasovellettu Jooga

     

    RSS Feed

LATAA ILMAINEN LASTEN JA NUORTEN JOOGAN MINIOPAS

 Oppaasta löydät lasten ja nuorten joogan keskeiset periaatteet, tietoa pitkittyneen stressin vaikutuksista sekä valmiin joogasarjan. Mukana on myös rauhoittumista tukeva hengityksen havainnointiharjoitus. 
Lataa ilmainen miniopas

Picture

PERHEJOOGAKORTIT

KOULUTUKSET

​BLOGI

MEISTÄ

OTA YHTEYTTÄ

Tietosuoja- ja rekisteriseloste
2107098-0
[email protected]
© 2025 Perhejooga - Anne Slåen