Saavutettava, turvallinen ja erilaiset neurotyypit huomioiva jooga tukee lasten ja nuorten psyykkistä, fyysistä ja emotionaalista hyvinvointia. Perhejoogan lasten ja nuorten joogan keskiössä on kunnioitus sitä kohtaan, että meidän jokaisen upeat aivot ovat erilaiset ja yksilölliset. Luomme edellytyksiä sille, että jokaisella osallistujalla on tilaa olla mukana omana itsenään. Lasten ja nuorten joogaa pyrimme ohjaamaan neuromoninaisuutta vahvistavalla tavalla. Kunnioitamme sitä, että meidän jokaisen upeat aivot ovat yksilölliset. Luomme edellytyksiä sille, että jokaisella osallistujalla on tilaa olla mukana omana itsenään.
Neuromoninaisuuteen liittyy valtavasti oletuksia. Moni neuroepätyypillinen lapsi tai nuori kohtaa jatkuvasti oletuksia siitä, millainen hän on tai millainen hänen pitäisi olla. Ohjatessamme joogaa ja kehollisia harjoituksia lapsille ja nuorille, meillä tulisi olla erityisen herkkiä ja nöyriä sen sen edessä, että jokainen osallistuja on oman itsensä ja kehomielensä paras asiantuntija. Jokaisella meistä on yksilöllinen "käyttöjärjestelmä" eli neurotyyppi - yksilölliset, upeat aivot ja yksilöllinen, elämämme muovaama autonominen hermosto. Minun tehtäväni joogan ohjaajana ei ole tietää osallistujan puolesta, miten hän tulisi kokea jokin harjoitus tai millaisia vaikutuksia harjoituksella tulisi olla. Kun olet tavannut yhden neuroepätyypillisen lapsen tai nuoren, olet tosiaan tavannut vasta yhden, etkä voi yleistää tämän kokemuksen perusteella. Lasten ja nuorten joogaa ohjaavan aikuisen ei tarvitse tietää osallistujien mahdollisia diagnooseja, eikä tällainen tieto joogaa ohjaavalle kuulukaan. Joogaa ohjaavan aikuisen ei luonnollisesti myöskään ole tarkoitus pyrkiä selvittämään tai arvaamaan tietynlaisten piirteiden perusteella osallistujien mahdollista neuroepätyypillisyyttä. Perhejoogan lasten ja nuorten joogassa lähestymme neuromoninaisuutta osallistujan kokemusta arvostaen. Emme tarkastele neuroepätyypillisyyttä häiriökeskeisesti. Neuromoninaisuuden sanastoaneurodiversiteetti; neuromoninaisuus (neurodiversity) = aivojen ja kehomielten moninaisuus neuroepätyypillinen (neurodivergent) = henkilö, jonka neurokognitiivinen toiminta poikkeaa vallalla olevasta neuronormatiivisuudesta neuroepätyypillisyys (neurodivergence) = kehomielet, jotka toimivat neuronormatiivisesta ihanteesta poikkeavilla tavoilla neurovähemmistö (neurominority) = ryhmä, joka jakaa saman neuroepätyypillisyyden (esim. autismi, lukihäiriö) neuronormatiivisuus (neuronormativity) = standardoidut, valkoisen kulttuurin odotukset neurokognitiiviselle toiminnalle Lähde: Aucademy.co.uk Suuntaviivoja joogan OHJAAMIseEN
Tilaa olla mukana omana itsenäänPerhejoogan lasten ja nuorten joogassa pyrimme johdonmukaisesti toimimaan tavoilla, jotka luovat tilaa sille, että jokainen osallistuja saa olla mukana omana itsenään. Tie voi olla pitkä, sillä neuroepätyypillinen lapsi tai nuori on saattanut saada toistuvaa viestiä ympäristöltään siitä, että hän tulisi olla toisenlainen. Kehollisia harjoituksia ohjaavan aikuisen on hyvä pyrkiä jatkuvasti tarkastelemaan sitä, onko omassa ohjauksessa ja lähestymistavassa piiloisia tavoitteita muovata osallistujien käyttäytymistä tiettyyn suuntaan. Jotta voisimme aidosti toimia neuromoninaisuutta vahvistavalla tavalla, meidän on kunnioitettava ja arvostettava erilaisia itsesäätelyn, kommunikaation ja sosiaalisen liittymisen tapoja. Lasten ja nuorten joogassa tavoitteenamme ei ole opettaa osallistujalle neurotyypillisestä näkökulmasta määriteltyä tapaa osallistua, kokea, kommunikoida ja tehdä joogaharjoitusta.
Opi ohjaamaan lasten ja nuorten joogaaPerhejoogan lasten ja nuorten joogan koulutuksissa opetan saavutettavan, neuromoninaisuutta vahvistavan joogan ohjaamista. Opit soveltuvat myös aikuisten joogaa ohjaaville. Lue lisää koulutuksista täällä. LUE MYÖS
LUETTAVAA
Baumer, N. & Frueh, J. (2021) What is neurodiversity? Harvard Health Publishing -blogiteksti. https://www.health.harvard.edu/blog/what-is-neurodiversity-202111232645 den Houting, J. (2018) Neurodiversity: An insider’s perspective. Autism, 23(2), 271-273. https://doi.org/10.1177/1362361318820762 den Houting, J., Botha, M., Cage, E., Jones, D. R. & Kim, S. Y. (2021) Shifting stigma about autistic young people. The Lancet Child & Adolescent Health 5 (12), 839-841. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(21)00309-6 Hayashibara, E., Savickaite, S. & Simmons, D. (2023) Creativity and Neurodiversity: Towards an Inclusive Creativity Measure for Autism and ADHD. https://doi.org/10.31219/osf.io/4vqh5 Justice, L., Brems, C. & Ehlers, K. (2018) Bridging Body and Mind: Considerations for Trauma-Informed Yoga. Int J Yoga Therap. 2018 Nov;28(1):39-50. https://doi.org/10.17761/2018-00017R2 Stanford Neurodiversity Project https://med.stanford.edu/neurodiversity.html
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|
LATAA ILMAINEN LASTEN JA NUORTEN JOOGAN MINIOPAS Oppaasta löydät lasten ja nuorten joogan keskeiset periaatteet, tietoa pitkittyneen stressin vaikutuksista sekä valmiin joogasarjan. Mukana on myös rauhoittumista tukeva hengityksen havainnointiharjoitus.
|