8/4/2025 Autismi ja lasten ja nuorten joogaJooga voi tarjota autistiselle lapselle tai nuorelle konkreettista tukea stressinsäätelyyn ja kehotietoisuuden vahvistamiseen. Perhejoogan lasten ja nuorten jooga pyrkii tekemään joogaharjoituksesta mahdollisimman saavutettavaa erilaisille neurotyypeille. Tästä blogitekstistä löydät konkreettisia vinkkejä joogaan autismin näkökulmasta. AUTISMI JA "AUDHD"Autismi on neurotyyppi, joka voi esiintyä erikseen tai ADHD:n kanssa yhdessä (“AuDHD”). Tässä blogitekstissä käsittelen autismia nimenomaan lasten ja nuorten joogan näkökulmasta. En lähesty neurotyyppiä häiriökeskeisesti, enkä käy tähän neurotyyppiin liittyviä diagnostisia kriteereitä tarkemmin läpi. Lasten ja nuorten joogassa käytämme tietoisesti sanaa neurotyyppi - emme sanaa (autismikirjon) häiriö. Autismi näyttäytyy usein neuronormatiivisuudesta poikkeavana olemisena ja käyttäytymisenä. Kuten ADHD, myös autismi voi tuoda mukanaan sekä toimintakykyä laskevia piirteitä että vahvuuksia. Autismiin liittyvien haasteiden esiintyminen on usein sidoksissa tietynlaisiin tilanteisiin tai ympäristöihin. Yhteiskuntamme rakenteet on suurimmaksi osaksi suunniteltu neurotyypillisestä näkökulmasta, joten neuroepätyyppillisten (esim. ADHD, autismi) kokemat haasteet ovat usein suhteessa yksilöä ympäröiviin rakenteisiin. Autistinen henkilö saattaa tarvita toimintaympäristönsä mukauttamista itselleen sopivaksi voidakseen hyvin. Kun puhutaan autistisista piirteistä, kuvataan itse asiassa hyvin usein autistista henkilöä kovassa stressissä. Itselleen hyvin sopivassa toimintaympäristössä autisitinen lapsi tai nuori voi saada mahdollisuuden kukoistaa. Neuromoninaisuutta vahvistava kulttuuri arvostaa, kunnioittaa eikä pyri muuttamaan autistisia tapoja säädellä itseä, viestiä ja olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa. KEHOTIETOISUUTTA JA STRESSINSÄÄTELYÄAutistinen lapsi tai nuori prosessoi aistitietoa usein vahvasti alhaalta kehosta ylöspäin (bottom-up). Autismiin voi liittyä aistiherkkyyttä, emotionaalista intensiivisyyttä ja siten mahdollisesti myös suurempaa herkkyyttä traumatisoitumiselle. Neuroepätyypillisellä lapsella tai nuorella voi olla samanaikaisesti esimerkiksi uniongelmia, oppimisvaikeuksia, pulmia sosiaalisissa suhteissa, masennusta ja/tai ahdistusta. Nämä ovat kaikki autonomisen hermoston toimintaan liittyviä ilmiöitä, joten joogan tarjoamat konkreettiset keinot säädellä stressiä voivat olla arvokkaita. AUtismi lasten ja nuorten joogassa
Perhejoogan lasten ja nuorten joogan jatkokoulutuksessa käsitellään neuromoninaisuutta vahvistavaa ohjaamista. Opit soveltuvat myös aikuisten joogaa ohjaaville. Lue lisää jatkokoulutuksesta täällä. LUE MYÖS
LUETTAVAA
Brandt, T. & Dieterich, M. (2020). 'Excess anxiety' and 'less anxiety': both depend on vestibular function. Current Opinion in Neurology. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000771 Chiarpenello, C. & Brodmann, K. (2024). What can the psychoneuroimmunology of yoga teach us about depression's psychopathology? Brain, Behavior, & Immunity - Health, Vol. 42 2024, 100877. https://doi.org/10.1016/j.bbih.2024.100877. Chick, C. F. et al. (2021) A school-based health and mindfulness curriculum improves children’s objectively measured sleep: a prospective observational cohort study. Journal of Clinical Sleep Medicine. https://doi.org.10.5664/jcsm.9508 Erwin, H., Fedewa, A., Beighle, A., & Ahn, S. (2012). A quantitative review of physical activity, health, and learning outcomes associated with classroom-based physical activity interventions. Journal of Applied School Psychology, 28(1), 14–36. https://doi.org/10.1080/15377903.2012.643755 Kerekes, N., Söderström, A., Holmberg, C. & Hedman Ahlström, B. (2024). Yoga for children and adolescents: A decade-long integrative review on feasibility and efficacy in school-based and psychiatric care interventions. Journal of Psychiatric Research, Volume 180, 2024, 489-499. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2024.11.016. Kohn, A. (2020) Autism and Behaviorism. New Research Adds to an Already Compelling Case Against ABA. Blogiteksti. https://www.alfiekohn.org/blogs/autism/ Liu, K., Chen, Y., Wu, D., Lin, R., Wang, Z. & Pan, L. (2020). Effects of progressive muscle relaxation on anxiety and sleep quality in patients with COVID-19. Complementary Therapies in Clinical Practice. https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2020.101132 Morales, J. S., Valenzuela, P. L., Martínez-de-Quel, Ó., Sánchez-Sánchez, J. L., Muntaner-Mas, A., Erickson, K. I., Carbonell-Baeza, A. Ortega, F. B. & Jiménez-Pavón, D. (2024) Exercise Interventions and Intelligence in Children and Adolescents: A Meta-Analysis. Pediatrics December 2024; 154 (6). https://doi.org/10.1542/peds.2023-064771 Nummenmaa, L., Glerean, E., Hari, R. & Hietanen, J. K. (2014) Bodily maps of emotions, Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 111 (2) 646-651. https://doi.org/10.1073/pnas.1321664111 Obradović, J., Sulik, M. J. & Armstrong-Carter, E. (2021) Taking a few deep breaths significantly reduces children's physiological arousal in everyday settings: Results of a preregistered video intervention. Developmental Psychobiology. https://doi.org/10.1002/dev.22214 Rabinowitch, T-C. & Meltzoff, A. N. (2017) Joint Rhythmic Movement Increases 4-Year-Old Children’s Prosocial Sharing and Fairness Toward Peers, Frontiers in Psychology Vol. 8, 2017. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01050 Shreve, M., Scott, A., McNeill, C. & Washburn, L. (2020) Using Yoga to Reduce Anxiety in Children: Exploring School-Based Yoga Among Rural Third- and Fourth-Grade Students. Journal of Pediatric Health Care. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2020.07.008 Stoodley, CJ. (2016). The Cerebellum and Neurodevelopmental Disorders. Cerebellum. https://doi.org/ 10.1007/s12311-015-0715-3
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|
LATAA ILMAINEN LASTEN JA NUORTEN JOOGAN MINIOPAS Oppaasta löydät lasten ja nuorten joogan keskeiset periaatteet, tietoa pitkittyneen stressin vaikutuksista sekä valmiin joogasarjan. Mukana on myös rauhoittumista tukeva hengityksen havainnointiharjoitus.
|