8/4/2025 ADHD ja lasten ja nuorten joogaJooga voi tukea lasta tai nuorta, jolla on diagnosoitu ADHD tai jolla on ADHD-piirteitä. Neuromoninaisuutta vahvistava ohjaaminen tukee erilaisia osallistujia ja pyrkii tekemään joogaharjoituksesta mahdollisimman saavutettavaa. Tästä blogitekstistä löydät konkreettisia vinkkejä joogaan ADHD:n näkökulmasta. ADHD on neurotyyppiADHD on neurotyyppi, joka vaikuttaa mm. keskittymiseen ja käyttäytymisen säätelemiseen. ADHD voi vaikuttaa myös siihen, miten aktiivinen tai intensiivinen lapsi tai nuori on. ADHD ei kuvaa lapsen tai nuoren älykkyyttä vaan sitä, miten hänen aivonsa ja hermostonsa toimivat. Tässä blogitekstissä käsittelen ADHD:tä nimenomaan lasten ja nuorten joogan näkökulmasta. En lähesty neurotyyppiä häiriökeskeisesti, enkä käy tähän neurotyyppiin liittyviä diagnostisia kriteereitä tarkemmin läpi. ADHD ei ole sairaus. Lasten ja nuorten joogassa käytämme tietoisesti sanaa neurotyyppi - emme sanaa (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden) häiriö. ADHD näyttäytyy usein neuronormatiivisuudesta poikkeavana olemisena ja käyttäytymisenä. ADHD-piirteet suhteessa ympäristöönADHD voi tuoda mukanaan sekä toimintakykyä laskevia piirteitä että vahvuuksia. ADHD:hen liittyvät haasteiden esiintyminen on usein sidoksissa tietynlaisiin tilanteisiin tai ympäristöihin. Yhteiskuntamme rakenteet on suurimmaksi osaksi suunniteltu neurotyypillisestä näkökulmasta, joten neuroepätyyppillisten (esim. ADHD, autismi) kokemat haasteet ovat usein suhteessa yksilöä ympäröiviin rakenteisiin. Itselleen hyvin sopivassa toimintaympäristössä ADHD:n kanssa elävä lapsi tai nuori voi saada mahdollisuuden kukoistaa. ADHD-piirteet ovat yksilöllisiäADHD voi esiintyä yhdistelmänä, jossa on sekä tarkkaamattomuutta, yliaktiivisuutta että impulsiivisuutta, pelkästään tarkkaamattomuutena tai yliaktiivis-impulsiivisena muotona, jossa ei ole tarkkaamattomuutta. ADHD-lapsen tai -nuoren saattaa olla vaikea tarttua tehtävään mutta toisaalta vauhtiin päästessään myös lopettaa ja/tai siirtyä tehtävästä toiseen. Paikoillaan oleminen ja esimerkiksi pitkiin puheenvuoroihin keskittyminen voi tuntua vaikealta. Lapsella tai nuorella voi olla ADHD:n kanssa samanaikaisesti esimerkiksi uniongelmia, oppimisvaikeuksia, pulmia sosiaalisissa suhteissa, masennusta ja/tai ahdistusta. Nämä ovat kaikki autonomisen hermoston toimintaan liittyviä ilmiöitä, joten joogan tarjoamat konkreettiset keinot säädellä stressiä voivat olla ADHD-lapselle tai -nuorelle arvokkaita. ADHD lasten ja nuorten joogassa
Perhejoogan lasten ja nuorten joogan jatkokoulutuksessa käsitellään neuromoninaisuutta vahvistavaa ohjaamista. Opit soveltuvat myös aikuisten joogaa ohjaaville. Lue lisää jatkokoulutuksesta täällä. LUE MYÖS
LUETTAVAA
Brandt, T. & Dieterich, M. (2020). 'Excess anxiety' and 'less anxiety': both depend on vestibular function. Current Opinion in Neurology. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000771 Budde H., Voelcker-Rehage C., Pietrabyk-Kendziorra S., Ribeiro P., Tidow G., Pietraßyk-Kendziorra S., et al.. (2008). Acute coordinative exercise improves attentional performance in adolescents. Neuroscience Letters. 441, 219–223. https://doi.org/10.1016/j.neulet.2008.06.024 Chiarpenello, C. & Brodmann, K. (2024). What can the psychoneuroimmunology of yoga teach us about depression's psychopathology? Brain, Behavior, & Immunity - Health, Vol. 42 2024, 100877. https://doi.org/10.1016/j.bbih.2024.100877. Chick, C. F. et al. (2021) A school-based health and mindfulness curriculum improves children’s objectively measured sleep: a prospective observational cohort study. Journal of Clinical Sleep Medicine. https://doi.org.10.5664/jcsm.9508 Erwin, H., Fedewa, A., Beighle, A., & Ahn, S. (2012). A quantitative review of physical activity, health, and learning outcomes associated with classroom-based physical activity interventions. Journal of Applied School Psychology, 28(1), 14–36. https://doi.org/10.1080/15377903.2012.643755 Hillman, C. H., Erickson, K. I., & Kramer, A. F. (2008). Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition. Nature reviews neuroscience, 9(1), 58–65. https://doi.org/10.1038/nrn2298 Hoza, B., Smith, A. L., Shoulberg, E. K., et al. (2015). A randomized trial examining the effects of aerobic physical activity on attentiondeficit/hyperactivity disorder symptoms in young children. Journal of abnormal child psychology, 43(4), 655–667. https://doi.org/10.1007/s10802-014-9929-y Jarraya, S., Wagner, M., Jarraya, M. & Engel, F. A. (2019) 12 Weeks of Kindergarten-Based Yoga Practice Increases Visual Attention, Visual-Motor Precision and Decreases Behavior of Inattention and Hyperactivity in 5-Year-Old Children. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00796 Kerekes, N. (2021). Yoga as Complementary Care for Young People Placed in Juvenile Institutions—A Study Plan. Frontiers in Psychiatry 12:575147. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.575147 Kerekes, N., Söderström, A., Holmberg, C. & Hedman Ahlström, B. (2024). Yoga for children and adolescents: A decade-long integrative review on feasibility and efficacy in school-based and psychiatric care interventions. Journal of Psychiatric Research, Volume 180, 2024, 489-499. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2024.11.016. Ma, J. et al. (2015). Four minutes of in-class high-intensity interval activity improves selective attention in 9 to 11-year-olds. Applied Physiology Nutrition and Metabolism 2014. https://doi.org/10.1139/apnm-2014-0309 Morales, J. S., Valenzuela, P. L., Martínez-de-Quel, Ó., Sánchez-Sánchez, J. L., Muntaner-Mas, A., Erickson, K. I., Carbonell-Baeza, A. Ortega, F. B. & Jiménez-Pavón, D. (2024) Exercise Interventions and Intelligence in Children and Adolescents: A Meta-Analysis. Pediatrics December 2024; 154 (6). https://doi.org/10.1542/peds.2023-064771 Shreve, M., Scott, A., McNeill, C. & Washburn, L. (2020) Using Yoga to Reduce Anxiety in Children: Exploring School-Based Yoga Among Rural Third- and Fourth-Grade Students. Journal of Pediatric Health Care. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2020.07.008 Stoodley, CJ. (2016). The Cerebellum and Neurodevelopmental Disorders. Cerebellum. https://doi.org/ 10.1007/s12311-015-0715-3
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|
LATAA ILMAINEN LASTEN JA NUORTEN JOOGAN MINIOPAS Oppaasta löydät lasten ja nuorten joogan keskeiset periaatteet, tietoa pitkittyneen stressin vaikutuksista sekä valmiin joogasarjan. Mukana on myös rauhoittumista tukeva hengityksen havainnointiharjoitus.
|