PERHEJOOGA
  • Etusivu
  • Perhejoogakortit
  • Vapaapaikka
  • Koulutukset
    • Lasten ja nuorten joogan peruskoulutus
    • Lasten ja nuorten joogan jatkokoulutus
    • Lasten ja nuorten joogaopettajakoulutus 2026
    • Traumasovelletun joogan peruskoulutus (TAY-70) 2026
  • Blogi
  • Meistä
    • Anne Slåen
    • Valmistuneet lasten ja nuorten joogaopettajat
    • Perhejooga mediassa
  • Ota yhteyttä
  • Etusivu
  • Perhejoogakortit
  • Vapaapaikka
  • Koulutukset
    • Lasten ja nuorten joogan peruskoulutus
    • Lasten ja nuorten joogan jatkokoulutus
    • Lasten ja nuorten joogaopettajakoulutus 2026
    • Traumasovelletun joogan peruskoulutus (TAY-70) 2026
  • Blogi
  • Meistä
    • Anne Slåen
    • Valmistuneet lasten ja nuorten joogaopettajat
    • Perhejooga mediassa
  • Ota yhteyttä
Search by typing & pressing enter

YOUR CART

8/4/2025

ADHD ja lasten ja nuorten jooga

Picture
Jooga voi tukea lasta tai nuorta, jolla on diagnosoitu ADHD tai jolla on ADHD-piirteitä. Neuromoninaisuutta vahvistava ohjaaminen tukee erilaisia osallistujia ja pyrkii tekemään joogaharjoituksesta mahdollisimman saavutettavaa. Tästä blogitekstistä löydät konkreettisia vinkkejä joogaan ADHD:n näkökulmasta.

ADHD on neurotyyppi

ADHD on neurotyyppi, joka vaikuttaa mm. keskittymiseen ja käyttäytymisen säätelemiseen. ADHD voi vaikuttaa myös siihen, miten aktiivinen tai intensiivinen lapsi tai nuori on. ADHD ei kuvaa lapsen tai nuoren älykkyyttä vaan sitä, miten hänen aivonsa ja hermostonsa toimivat.

Tässä blogitekstissä käsittelen ADHD:tä nimenomaan lasten ja nuorten joogan näkökulmasta. En lähesty neurotyyppiä häiriökeskeisesti, enkä käy tähän neurotyyppiin liittyviä diagnostisia kriteereitä tarkemmin läpi. 

ADHD ei ole sairaus. Lasten ja nuorten joogassa käytämme tietoisesti sanaa neurotyyppi - emme sanaa (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden) häiriö. ADHD näyttäytyy usein neuronormatiivisuudesta poikkeavana olemisena ja käyttäytymisenä.
​

ADHD-piirteet suhteessa ympäristöön

ADHD voi tuoda mukanaan sekä toimintakykyä laskevia piirteitä että vahvuuksia. ADHD:hen liittyvät haasteiden esiintyminen on usein sidoksissa tietynlaisiin tilanteisiin tai ympäristöihin.

Yhteiskuntamme rakenteet on suurimmaksi osaksi suunniteltu neurotyypillisestä näkökulmasta, joten neuroepätyyppillisten (esim. ADHD, autismi) kokemat haasteet ovat usein suhteessa yksilöä ympäröiviin rakenteisiin. Itselleen hyvin sopivassa toimintaympäristössä ADHD:n kanssa elävä lapsi tai nuori voi saada mahdollisuuden kukoistaa.

ADHD-piirteet ovat yksilöllisiä

ADHD voi esiintyä yhdistelmänä, jossa on sekä tarkkaamattomuutta, yliaktiivisuutta että impulsiivisuutta, pelkästään tarkkaamattomuutena tai yliaktiivis-impulsiivisena muotona, jossa ei ole tarkkaamattomuutta.

ADHD-lapsen tai -nuoren saattaa olla vaikea tarttua tehtävään mutta toisaalta vauhtiin päästessään myös lopettaa ja/tai siirtyä tehtävästä toiseen. Paikoillaan oleminen ja esimerkiksi pitkiin puheenvuoroihin keskittyminen voi tuntua vaikealta.

Lapsella tai nuorella voi olla ADHD:n kanssa samanaikaisesti esimerkiksi uniongelmia, oppimisvaikeuksia, pulmia sosiaalisissa suhteissa, masennusta ja/tai ahdistusta. Nämä ovat kaikki autonomisen hermoston toimintaan liittyviä ilmiöitä, joten joogan tarjoamat konkreettiset keinot säädellä stressiä voivat olla ADHD-lapselle tai -nuorelle arvokkaita.

ADHD lasten ja nuorten joogassa

  • Ota huomioon tilassa olevat erilaiset aistiärsykkeet - erityisesti sellaiset, jotka nappaavat osallistujan huomion.

  • Vahvista turvallisuuden tunnetta tilassa esimerkiksi mattojen asettelulla, mahdollisuudella poistua tilasta sekä ulkopuolisten häiriötekijöiden minimoimisella.

  • Tarjoa riittävästi mielenkiintoa ylläpitävää tekemistä ja riittävän haastavia liikkeitä ja liikesarjoja. Pidä samalla huolta riittävästä toistosta ja tuttuudesta.

  • Aktivoi isoja lihasryhmiä, jotka aktivoituvat myös stressireaktiossa.

  • Ota mukaan liikkeitä, jotka vahvistavat kehon oikean ja vasemman puolen koordinaatiota sekä sopivassa määrin keskilinjan ylittämistä.

  • Ohjaa tasapainoaistia aktivoivia liikkeitä. Huomioi riittävän tukeva asento.

  • Tarjoa mahdollisuus tehdä harjoitus seinän tai tuolin vieressä.

  • Ohjaa liikkeitä ja liikesarjoja, joissa liike ja pysähtyminen vaihtelevat.

  • Älä ohjaa hengityksen pidättämistä tai voimakkaita hengitysharjoituksia.

  • Tarjoa rentoutukseen konkretiaa esimerkiksi asteittain etenevän rentoutuksen muodossa tai esimerkiksi hierontapallo jalan alle.

  • Ohjaa liikkeitä ja harjoituksia, joissa yhdistetään käsillä tekemistä esimerkiksi laskemiseen tai hengittämiseen.
    ​
  • Tee joogahetkestä riittävän lyhyt, dynaaminen ja selkeä.
Perhejoogan lasten ja nuorten joogan jatkokoulutuksessa käsitellään neuromoninaisuutta vahvistavaa ohjaamista. Opit soveltuvat myös aikuisten joogaa ohjaaville. Lue lisää jatkokoulutuksesta täällä. 

LUE MYÖS

  • Autismi ja lasten ja nuorten jooga
  • Neuromoninaisuus lasten ja nuorten joogassa

Picture

​Anne Slåen​, lasten ja nuorten joogan opettajankouluttaja,
​Perhejoogan perustaja

​Kirjoittaja on traumasovelletun joogan opettaja (TAY-300, E-RYT200, RYT500, RCYT) ja Mindfulness-ohjaaja CFM.

​Akateemiselta koulutukseltaan Anne on oikeustieteen maisteri sekä luokanopettajaopiskelija (kasvatuspsykologia ja terveystieto).

LUETTAVAA
​
Brandt, T. & Dieterich, M. (2020). 'Excess anxiety' and 'less anxiety': both depend on vestibular function. Current Opinion in Neurology. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000771

Budde H., Voelcker-Rehage C., Pietrabyk-Kendziorra S., Ribeiro P., Tidow G., Pietraßyk-Kendziorra S., et al.. (2008). Acute coordinative exercise improves attentional performance in adolescents. Neuroscience Letters. 441, 219–223. https://doi.org/10.1016/j.neulet.2008.06.024

Chiarpenello, C. & Brodmann, K. (2024). What can the psychoneuroimmunology of yoga teach us about depression's psychopathology? Brain, Behavior, & Immunity - Health, Vol. 42 2024, 100877. https://doi.org/10.1016/j.bbih.2024.100877.

Chick, C. F. et al. (2021) A school-based health and mindfulness curriculum improves children’s objectively measured sleep: a prospective observational cohort study. Journal of Clinical Sleep Medicine. https://doi.org.10.5664/jcsm.9508

Erwin, H., Fedewa, A., Beighle, A., & Ahn, S. (2012). A quantitative review of physical activity, health, and learning outcomes associated with classroom-based physical activity interventions. Journal of Applied School Psychology, 28(1), 14–36. https://doi.org/10.1080/15377903.2012.643755

Hillman, C. H., Erickson, K. I., & Kramer, A. F. (2008). Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition. Nature reviews neuroscience, 9(1), 58–65. https://doi.org/10.1038/nrn2298

Hoza, B., Smith, A. L., Shoulberg, E. K., et al. (2015). A randomized trial examining the effects of aerobic physical activity on attentiondeficit/hyperactivity disorder symptoms in young children. Journal of abnormal child psychology, 43(4), 655–667. https://doi.org/10.1007/s10802-014-9929-y

Jarraya, S., Wagner, M., Jarraya, M. & Engel, F. A. (2019) 12 Weeks of Kindergarten-Based Yoga Practice Increases Visual Attention, Visual-Motor Precision and Decreases Behavior of Inattention and Hyperactivity in 5-Year-Old Children. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00796

Kerekes, N. (2021). Yoga as Complementary Care for Young People Placed in Juvenile Institutions—A Study Plan. Frontiers in Psychiatry 12:575147. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.575147

Kerekes, N., Söderström, A., Holmberg, C. & Hedman Ahlström, B. (2024). Yoga for children and adolescents: A decade-long integrative review on feasibility and efficacy in school-based and psychiatric care interventions. Journal of Psychiatric Research, Volume 180, 2024, 489-499. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2024.11.016.

Ma, J. et al. (2015). Four minutes of in-class high-intensity interval activity improves selective attention in 9 to 11-year-olds. Applied Physiology Nutrition and Metabolism 2014. https://doi.org/10.1139/apnm-2014-0309

Morales, J. S., Valenzuela, P. L., Martínez-de-Quel, Ó., Sánchez-Sánchez, J. L., Muntaner-Mas, A., Erickson, K. I., Carbonell-Baeza, A. Ortega, F. B. & Jiménez-Pavón, D. (2024) Exercise Interventions and Intelligence in Children and Adolescents: A Meta-Analysis. Pediatrics December 2024; 154 (6). https://doi.org/10.1542/peds.2023-064771

​Shreve, M., Scott, A., McNeill, C. & Washburn, L. (2020) Using Yoga to Reduce Anxiety in Children: Exploring School-Based Yoga Among Rural Third- and Fourth-Grade Students. Journal of Pediatric Health Care. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2020.07.008

Stoodley, CJ. (2016). The Cerebellum and Neurodevelopmental Disorders. Cerebellum. https://doi.org/ 10.1007/s12311-015-0715-3
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

     

    PERHEJOOGAN BLOGI

    Perhejoogan blogista löydät tietoa lasten, nuorten ja perheiden joogasta ja tietoisuustaidoista, traumasovelletusta joogasta sekä joogaan ja tietoisuustaitoihin liittyvästä tutkimuksesta.
    ​
    Blogia kirjoittaa Anne Slåen, lasten ja nuorten joogan opettajakouluttaja ja Perhejoogan perustaja.

    AIHEET

    All ADHD Aivot Autismi Autonominen Hermosto Hengitys Hyvinvointi Jooga Jooga Ja Tutkimus Jooga Kotona Jooga Koulussa Joogan Ohjaaminen Jooga Päiväkodissa Lasten Jooga Neuromoninaisuus Nuorten Jooga Perhejooga Traumainformoitu Jooga Traumasovellettu Jooga

     

    RSS Feed

LATAA ILMAINEN LASTEN JA NUORTEN JOOGAN MINIOPAS

 Oppaasta löydät lasten ja nuorten joogan keskeiset periaatteet, tietoa pitkittyneen stressin vaikutuksista sekä valmiin joogasarjan. Mukana on myös rauhoittumista tukeva hengityksen havainnointiharjoitus. 
Lataa ilmainen miniopas

Picture

PERHEJOOGAKORTIT

KOULUTUKSET

​BLOGI

MEISTÄ

OTA YHTEYTTÄ

Tietosuoja- ja rekisteriseloste
2107098-0
[email protected]
© 2025 Perhejooga - Anne Slåen